Pekguls flykt från förorten uteblev

97287-82Minns ni Nalin Pekguls uttalande förra hösten om att det var för farligt i Tensta och att hon därför skulle flytta härifrån? Det var i en intervju i Sveriges Radio hon nämnde detta, vilket blåstes upp något enormt i övriga media. Tidningarnas rubriker sade alla samma sak:

Nalin Pekgul lämnar förorten (Aftonbladet)
Våldet får Pekgul att lämna Tensta (Svd)
Nalin Pekgul flyttar från våldet i Tensta (City)

Jag tyckte då att det var en överdriven reaktion från media - boendet är ändå en privatsak. Samtidigt blev jag ledsen över Pekguls uttalande. Jag skrev insändare som aldrig publicerades. Här är ett utdrag ur den:

"Jag respekterar Nalin Pekgüls upplevelse och hennes val att söka nytt boende. Men jag beklagar det djupt. Hon kanske inte själv har förstått vilket oerhörd symbolisk betydelse hennes beslut får, tack vare hennes unika position om representant för både förorten och makten i samhället. Hon är en stark förebild för många tenstabor och hennes arbete ger oss anledning att känna stolthet. Att hon nu väljer att lämna den plats som vi andra bor kvar på kan säkert uppfattas som ett svek av vissa."

Sedan dess ha jag funderat på vad som hände. Jag gick och väntade på ett uppföljande tidningsreportage med papparazzibilder på familjen Pekguls flyttbil och Nalin själv med flyttlådor på väg till sitt nya, trygga boende. Men det uteblev - istället har det varit tyst. Visserligen har Nalin Pekgul synts som vanligt i media i sin roll som ordförande för S-kvinnorna, men hennes "flykt" har ingen nämnt.

Hur ska man tolka medias tystnad? Som att hon flyttade enligt planerna eller att det aldrig blev av? Jag vet inte. Därför skrev jag till Nalin Pekgul och frågade. Det råkade vara valtider och säkerligen var det därför svaret dröjde. Genom en av hennes medarbetare fick jag så småningom veta:

"Nalin bor fortfarande kvar i Tensta men i övrigt är hon inte intresserad att tala om sitt boende."

Det var som jag hade på känn, hon stannade kvar trots alls. Jag blev lättad när jag fick veta det, samtidigt som jag tycker att det är tråkigt att hennes uttalanden från förra året fortfarande bidrar till den negativa bilden av Tensta som många människor har.

Jag förstår och accepterar att hon inte vill diskutera frågan. Samtidigt väcker uttalandet en rad frågor. Varför stannar hon kvar? Var det omgivningens reaktioner som var avgörande eller kom hon över sin bild av farliga Tensta på egen hand? Jag undrar även hur Pekgul själv upplevde medias enorma intresse för hennes boende. Vilka reaktioner mötte hon från sina grannar, tenstaborna? 

Kanske var allt bara ett väl genomtänkt utspel som syftade till att dra uppmärksamheten till förorten?

(Bild från Riksdagens hemsida. Andra bloggar om: Tensta, Nalin Pekgul. Inlägget pingat hos Intressant.se.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback