Fult eller snyggt?

97287-121Ett typiskt Tenstahus med betongelement, här i krattade och släta fält. Fogarna mellan elementen är väl synliga.  Husen finns både i låga och höga varianter, ibland ligger de låga husen insprängda bland de högre. Den korrugerade plåt som löper längt taket kom dit ganska nyligen.

Tekniken som användes vid byggandet kallas Ohlsson & Skarnes elementbyggnadssystem S66. En av fördelarna när husen byggdes var att de olika delarna kunde tillverkas på frabrik och fogas samman på plats. För oss som bor i husen idag är systemet också till hjälp. I lägnehterna finns nämligen inga bärande väggar, utan pelare. Det gör att man kan slita ut i princip hela inredningen och skapa sig en lägenhet i linje med sin egen smak och trivsel.

Arkitekt Erik Stenberg tog fasta på detta när han byggde om lägenheter inför bomässan.
Betonglägenheten var min favorit, där lät han betongen komma fram och skapa spännande ytor både i golv och väggar. Jag undrar vilka som fick förmånen att bo i hans ombyggda lägenheter - kanske uppskattar de inte alls betongkänslan. 

När Tensta byggdes var det Familjebostäder och HSB som byggde med denna teknik. I den HSB-förening jag bor i har man valt att renovera fasaderna som var i ganska dåligt skick. Numera är våra hus klädda i puts i jordnära färger. 

Vad tycker du om betonghusen: snyggt eller fult?
 

Kommentarer
Postat av: Johanna

"Tummen ner" är första tanken, men när jag såg bilden på sovrummet blev jag osäker. Det var riktigt snyggt! Utsidan är inte lika viktig som insidan... men får jag välja fritt så blir det nog ett rött hus med vita knutar eller nåt liknande.

Postat av: Haydee

Min första tanke var "fult", men samtidigt så kan det finnas fina betonghus också, och som Johanna skriver här ovan så vad sovrummet i bilden riktigt snyggt.

Min första egna lägenhet såg hemsk ut utifrån, men man kan ändå göra insidan fin och mysig. Så jag skulle absolut inte tacka nej till betongalternativet direkt!

Postat av: Anna

Jag ÄLSKAR betong, tycker det kan vara hur vackert som helst.
Själv bor jag i ett sånt där hus som är uppbyggt av pelare, vilket är väldigt praktiskt. Vi håller på och renoverar vår lägenhet i sjysst New York loft anda med vääääldigt öppen planlösning.
Jag är inte heller främmande för råa betongväggar inomhus, jag skulle gärna ha en klarlackad betongvägg som fondvägg nånstans. Så snyggt!

2006-11-02 @ 13:24:49
URL: http://litenoettrig.blogg.se
Postat av: Annelie

Det är roligt att en del tycker det är snyggt medan andra är mer sketpiska :)
Själv tyckte jag att husen var fruktansvärt fula när jag flyttade hit, men under bomässan började jag se på stadsdelen på ett nytt sätt - och faktiskt - de är inte så fula!

Jag tror att det är mycket möjligt att den här arkitekturen kommer att omvärderas inom en inte alltför avlägsen framtid. Den har trots allt skapat en massa bra lägenheter att bo i. Vem vet, kanske blir miljonprogrammet hippt en vacker dag...

2006-11-02 @ 14:28:39
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: LoX

Jag tycker om betong. Ofta är husen fina, men att omgivningarna drar ner intrycket.

2006-11-02 @ 16:10:15
URL: http://lo.blogg.se
Postat av: Ulf Larsson

Bostadsrättsföreningen Äpplet är ju klar med sin fasadrenovering. Brf Päronet kommer att ta beslut om renovering under våren 2007.

2006-11-26 @ 13:00:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback