Fortsatt pessimism i DN-krönika

Ulrika By skriver om Tensta i DN idag igen. Liksom förra gången är det en dyster bild hon målar upp. Ännu en gång känner jag mig tvungen att kommentera hennes krönika.


97287-46Bomässan i Tensta syftade bland annat till att visa ”exempel på miljonprogrammets grundkvaliteter” samt ”möjligheter till ett individuellt anpassat boende i en stadsdel där många kulturer möts”, enligt ett pressmeddelande. Det verkar inte Ulrika By vara intresserad av. Hon tycks snarare hysa en viss misstro mot initiativ av olika former. Gång på gång väljer hon att ta upp missförhållandena i förorten, som om ingen annan var medveten om dem. Hon skriver om att 90% av de tillfrågade i en enkät tycker att brottsligheten är ett problem. Jag skulle vara mer oroad om de inte tyckte att brottslighet är ett problem.
Hon skriver om trångboddheten som ett problem ”man försöker dölja bakom lite ny målarfärg här, lite ny målarfärg där.” Men hallå (för att låna ett uttryck av By) – om hon besökte mässan borde hon ha märkt att det handlar om mer än lite målarfärg hit och dit. Familjebostäders ombyggda lägenheter försöker bidra till att minska just bekymret med trångboddhet. I de nybyggda husen finns både stora och små lägenheter.


Mässan bör ses som början på något. Att utropa ”Tyst om Tensta efter mässan” bara två dagar efter den är över känns aningen förhastat. Det är naturligt att de medverkande nu behöver en tid att analysera effekten av mässan och fundera på hur man kan gå vidare i utvecklingsarbetet. Att förändra boendemiljön i en hel stadsdel tar givetvis tid. Det positiva är att vi genom mässan ser vilka möjligheter som finns. Inte en enda gång har jag sett Ulrika By skriva om det.


Hela hennes krönika bygger på att ett seminarium om ”Ett tryggt boende” blev inställt på grund av att för få hade visat intresse. Jag tror att en av orsakerna kan vara att det kostade 850 kronor att deltaga, vilket inte nämns i DN. I den folder som kom i min brevlåda dagarna före bomässan beskrevs alla seminarier, dock framgick ingenstans att de inte var gratis. Jag hade själv tänkt gå på flera av dem  tills jag insåg att jag skulle behöva lägga ut flera tusen för att få komma in. Tyvärr har jag ingen arbetsgivare som kan betala sådant åt mig. Jag vet att det var fler än jag som tänkte på samma sätt. Därför är det väl drastiskt att skriva att ingen vill diskutera frågorna. Ibland krävs mer än vilja.


Ulrika By har dock en poäng i slutet av sin krönika: hon skriver att om man lyfte upp dessa frågor på bordet ”skulle strålkastarna hamna på så många integrations- och socialpolitiska misslyckanden att ingen skulle orka med det.”

Det är helt rätt. Vi måste prata om människorna och deras möjligheter att skapa sig en meningsfull tillvaro med arbete, trygghet, hälsa och gemenskap. Det handlar om politik – flyktingmottagande, arbetsmarknad, utbildningsmöjligheter, barnomsorg, hälsovård, socialförsäkringssystemet och miljön omkring oss. Tro det eller ej - på det sättet skiljer sig inte Tenstas eller Rinkebys invånare ifrån övriga Stockholms eller Sveriges nämnvärt. Det som påverkar våra liv påverkar även era. Jag håller med Ulrika By om att dessa frågor måste lyftas upp till diskussion. Men då kan man inte begränsa sig enbart till Tensta eller något annat beryktat område, även om det ger slagkraftigare rubriken. För detta angår oss alla, oavsett postnummer, efternamn eller hårfärg. Även om vi inte är ”utsatta” själva så är vi en del av det samhälle som skapar utsattheten. Därför bör vi söka förklaringar och möjligheter i Tensta likväl som på Lidingö. Det tror jag att både områdena skulle vinna på.

(Inlägget pingat hos intressant.se.)


Kommentarer
Postat av: Anneli

Bra skrivet!

Postat av: lalanda

Hej!

Ja, jag var lite drastisk i mitt inlägg det håller jag med om.
Men jag vill att någon (de ansvariga, politikerna) ska få upp ögonen och hitta nån form av lösning på de problem som faktiskt finns.
Och jag tror att det var precis vad Ulrika By hade för syfte med sin artikel också.

Och jag tror att de som ansvarar för hur vi mår vi som bor i förorterna, nog har råd att betala avgiften för seminarierna.

Det är synd att de här frågorna inte uppmärksammas av just dem, politikerna. Det är ännu större synd att Stockholms journalister inte granskar våra lokalpolitiker lika bra som det görs i andra delar av landet.

För det räcker inte med upprustning av lägenheter för att lösa sociala problem.

Jag bor själv i en förort och trivs alldeles utmärkt.

Men det går inte att blunda för fattigdom och kriminalitet.

Här i Vällingby/Hässelby området där jag bor finns det också ett flertal ställen som ser rent ut sagt förjävliga ut (som åtminstone de delar av Tensta jag besökt före mässan såg ut)liksom glömda och övergivna, vrån där knarkhandeln pågår ganska öppet samt vandalisering av bilar, förskolor och annat som sker titt som tätt.

Jag tycker att det är trist att det måste till en mässa eller dylikt för att uppmärksamma t ex Tensta.

Kanske behövs artiklar som Ulrika Bys ändå?

Och ditt inlägg, bra skrivet säger jag med!

2006-08-30 @ 09:21:48
URL: http://www.lalanda.webblogg.se
Postat av: Annelie

Visst måste politikerna skapa bättre förutsättningar för invånarna i sina ansvarsområden. Men det är inte bara politikerna som påverkar våra liv. Det största inflytandet har nog vi själva som medborgare. Det är människor som bemöter varandra utan respekt, det är människor som kastar skräp omkring sig, det är människor som arbetar med att utbilda, vårda och vägleda. På samma sätt är det mänskliga initiativ som öppnar upp nya möjligheter. Som exempel kan jag nämna Hjulstaskolan där man arbetat med att skapa en öppen skola där hela familjen är välkommen. En del föräldrar har till och med fått arbete tack vare sina barns skola. Eller Livstycket som tillverkar fantastiskt vackra textilier samtidigt som man utbildar och skapar en framtid för deltagarna.

Jag håller med om att vissa områden ser hemska ut och jag undrar varför ingenting förändras. Det är synd om de boende som tvingas bo där och det ser illa ut för alla som passerar förbi.

Jag håller med om att det är förjävligt att knarkhandel kan pågå tämligen öppet. Jag känner mig beklämd varje gång jag går förbi den plats där alkoholisterna sitter och dricker hela dagarna. Vad är det för mening med att låta människor gå till spillo på det sättet?

Det är delvis därför jag startat min blogg. Det finns så mycket att säga och tycka om Tensta att det är omöjligt att inrymma alla aspekter i en text. Det är svårt att förhålla sig till verkligheten som är både bra och dåligt på samma gång. Men jag försöker ändå ha en grundsyn som är öppen för möjligheter och inte hänger upp sig på svårigheter.

I grund och botten tror jag att Ulrika By och jag är överens. MAn måste prata om detta. Vi tycker nog bara att man ska göra det på olika sätt.

Tack för att ni bidrar till att skapa diskussion. Det är precis det jag vill!

2006-08-30 @ 10:20:22
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: lalanda

Din blogg är jätteviktig!

2006-08-30 @ 11:07:23
URL: http://www.lalanda.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback