Världar möttes på Ross Tensta gymnasium

I går blev jag påmind om varför jag älskar att bo och vara en del av platsen Tensta. Jag deltog i ett program på Ross Tensta gymnasium som arrangerades i samarbete med WPO, en organisation för företagsledare världen över. Kvällens gäster var en blandning av WPO-medlemmar, deras familjer, tidigare och nuvarande elever från Ross Tensta gymnasium och personer som arbetar i Tensta.

 


Eleverbeten från Omvårdnadsprogrammet.

 

Trots att jag just nu arbetar på skolan blev jag positivt överraskad av vilka fantastiska elever som finns där. Kvällen inleddes med att gästerna visades runt i lokalerna i mindre grupper och togs emot av elever som berättade om sitt skolarbete och olika projekt. Några elever på samhällsprogrammet berättade om ett projekt de har deltagit i  i samarbete med KTH, med fokus på hållbar utveckling. Elever på Omvårdnadsprogrammet hade gjort bilder av människokroppen i ett ämnesintegrerat projekt som inkluderade både bild och medicink grundkurs. Och två av skolans hedersambassadörer berättade om hur de arbetar för att förändra hederskulturen blad elever på skolan.

 

 

Tord Magnuson och Ahmed Abdirahman.

 

 

Senare på kvällen berättade fler talare om respektive områden. Tord Magnuson från WPO beskrev  hur han lärde känna Ahmed Abdirahman, en kille från Tensta som har fått möjligheten att studera i USA genom samarbetet med Ross School i New York. Senare berättade även Ahmed om sin egen resa, från Somalia som 13-åring, via olika skolor i Tensta till Park Avenue och Ross School. Att göra hans historia rättvisa med några få ord är omöjligt – en mer inspirerande personlig historia är svårt att föreställa sig. Jag är ävertygad om att vi kommer att höra mer om Ahmed i framtiden.

 

 

Publiken fick även bekanta sig med Tenstas historia under kunnig vägledning av Erik Stenberg, arkitekt och tenstabo. Han beskrev tankarna bakom stadsdelarna på Järvafältet och möjligheterna som finns att förnya husen med relativst billiga och enkla ingrepp.

 

 

Kvällen avslutades med en smakrik buffé och en inspirerande föreläsning av Scott Weber, generaldirektör för Interpeace, en organisation som arbetar för fred världen över. Han talade initierat om en rad konflikter runtom i världen och hur man kan arbeta för att bygga fred. I en global värld är vi alla fredsbyggare, var hans budskap.

 

Läs mer:

Ross Tensta gymnasium

Interpeace

Ross School


Kommentarer
Postat av: Olga

Du är på rätt plats, Annelie!

Postat av: Pumita

Hej Annelie! Läste ett gammalt inlägg på bloggen (har varit borta från bloggvärlden under en tid men tillbaka igen sedan några veckor) och stötte på en kommentar från dig.



Mycket intressant inlägg, som alltid ska jag väl tillägga. Jag uppskattar verkligen att du visar en annan bild av Tensta än den gängse mediabilden från Stockholms förorter. Du behövs så väl. :)

2010-03-25 @ 12:03:39
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Annelie

Olga: Och jag är i gott sällskap :-)



Pumita: Vad roligt att du är tillbaka! Jag har tittat in då och då men har missat din återkomst. Kul att du minns mig och min blogg :-)

2010-03-26 @ 20:39:04
URL: http://tensta.blogg.se/
Postat av: Ylva

Gick ju bra det här med Ahmed som ärad gäst Tord!

2012-06-17 @ 10:19:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback