Om våldets konsekvenser

Vid ett föredrag i Tensta sa en man: "Vi är inga riktiga föräldrar. Många av oss har flytt från hemskheter och vill lära oss att leva i Sverige. Men ni svenskar är ibland så snälla så att ni är dumma, och ställer inga direkta krav. Barnen lär sig svenska före oss och blir våra tolkar. Hur ska vi lära oss vad som gäller när svenskar är rädda för oss? Vi har ibland utsatts för tortyr, tvingats döda och sett familjemedlemmar bli våldtagna. Vi är så fyllda av trauman att vi inte orkar vara 'riktiga' föräldrar."


En gång, när han förklarade vad krigstrauman kan göra med människor, var det en ung kille som plötsligt ropade: "Jag förstår min farsa! Jag ska inte längre hata honom!"

Citatet ovan handlar om Anders Bernström, tidigare ambulanssjukvårdare och FN-soldat som föreläser om sina erfarenheter i skolor runtom i landet. I Helsingborgs Dagblad berättar han om sitt engagemang.

- Grundtanken är att om man inte lär sig acceptera andra människor utan låter intoleransen ta över kan den yttersta konsekvensen bli krig. Under föreläsningarna drar jag paralleller med det som sker i krig, och det våld vi har i vårt eget samhälle. Likheterna är ibland skrämmande.

Läs hela artikeln. Den är lång och läsvärd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback