Knark - då åker vi till Tensta

 

Jag läste nyligen den här boken, "SOS från mänskligheten" av Johanna Nilsson. Det är en skickligt skriven roman om några stockholmares liv, fyllda av missbruk, våld, kärlek, längtan och ensamhet. Den påminner ganska mycket om "De i utkanten älskande" som jag skrev om här.

 

Johanna Nilsson har en egen stil, som bjuder både på osannolika karaktärer och oväntade händelser. På sidan 97 var det dock något väldigt bekant som fick mig att hoppa till. Plötsligt fanns Tensta där på boksidorna:


Mikael ryser till. Tänk om Josefin verkligen är narkoman. Om hon går samma öde till mötes som Gunbritts väninna.

- Jag föreslår att vi först kollar upp olika mötesplatser för drogmissbrukare, avbryter Gunbritt hans tankar, och att vi sedan...

- Så du tror inte att hon h

ar stuckit utomlands? säger Mikael.

- Vi kan inte utesluta någonting, men vi tar en sak i taget. Nu är det Tensta som gäller, jag känner till ett ställe där de säljer narkotika, men de byter

ständigt adress eftersom polisen håller ögonen på dem, så jag är inte säker på att vi hittar rätt direkt.

 

Jag kan inte låta bli att tänka på att Johanna Nilsson ställde in sitt besök på biblioteket i Tensta hösten 2006. Jag undrar om hon har varit här sedan dess och om bilden i boken är hennes egen.


Är det någon som vågar sig på en gissning om vad som hände Mikael och Gunbritt när de väl kom till Tensta? Eller har ni mött Tensta i någon annan bok? Berätta!


Mer: 
Johanna Nilssons blogg
Köp SOS från mänskligheten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback