Sura karameller och nya bommar

Häromdagen på väg hem från universitetet hämtade jag upp ett paket på Tensta tobak. Däri fanns böcker, bland anant Pontus Herins skildring av sin tid i Tensta (se tidigare inlägg). Jag kastade mig över den och känner genast igen mig i många av Herins erfarenheter. Det är roligt att läsa, men manar också till en del reflexion. Det är som en ask chokladpraliner, eller kanske snarare som en påse sura karameller, som smakar bäst om man suger på dem en i taget i lugn och ro. Så om jag inte bloggar på ett par dagar vet ni alltså vad jag håller på med. Kanske någon annan göra samma sak?


image299En notering från Tensta utanför min lägenhet gjorde jag dock idag. Vid Hagstråket noterade jag att ett par bommar har satts upp på gångbroarna - ett försök att upprätthålla 60-talets vision om en närmiljö där bilar separeras från gång- och cykeltrafik. Kanske kan vi se fram emot en bilfri sommar i centrum?


Dock borde stadens beslutsfattare i trafikfrågor även kunna anpassa sig till att alla fina ritbordsidéer inte fungerar i den mänskliga verkligheten. Som exempel kan nämnas Hagstråket, som är tänkt för biltrafik och således inte har några trottoarer, men där många ändå väljer att gå till och från tunnelbanan, eftersom gångvägen innebär en omväg. En riktig trottoar skulle sitta fint - till på köpet skulle vägen smalna av, vilket kanske skulle få bilarna att sakta ner farten. Om nu någon vågar tänkta tanken på att bilar och människor kan röra sig på samma vägar - även i Tensta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback