Bråk stoppar SL-trafiken

Det har varit en obekväm helg för alla som har försökt komma hem till Tensta (och Rinkeby) med SL efter klockan 18 på kvällarna. Tunnelbanans ena uppgång har varit stängd och busslinjer har dragits om så att de inte har stannat vid hållplatser i Tensta och Rinkeby. Jag fick själv gå hem från Spånga IP i fredags kväll, när jag kom hem via Spånga och pendeltåget.

Personligen har jag aldrig upplevt vålsamheter eller känt mig otrygg i tunnebanan, tvärtom tycker jag att det känns tryggt och att det alltid är mycket folk i vagnen. Men den senaste tiden har det alltid stått väktare vid utgången, ibland två - men ofta upp till sex stycken - som en olustig påminnelse om vad som faktiskt sker på kvällarna.  I slutet av förra veckan rapporterade media om att två väktare i Tensta jagades av ett 30-tal ungdomar och blev tvugna att låsa in sig i väntan på Polisen. Endast en person greps.

SL vädjar nu till länspolismästare Carin Götblad om mer resurser för att få läget i Tensta under kontroll. SL:s VD Ingemar Ziegler säger i ett pressmeddelande:
- Det är av yttersta vikt att de boende, resenärer och personal kan garanteras en trygg och säker miljö och trafik. Vi vill inget hellre än att återuppta normal trafik, men idag kan vi inte garantera säkerheten. SL har i gott samarbete med polisen satt in stora resurser som vi nu tvingas konstatera inte räcker till. Nu måste omfattande polisiära resurser sättas in för att lösa problemen snabbt annars riskerar situationen att skena iväg.

Hela situationen gör mig riktigt arg - återigen lycket att fåtal ungdomar i princip isolera en stadsdel med 15000 invånare. Det är inte första gången och jag vet inte om jag vågar hoppas på att det är den sista. Det behövs en långsiktig lösning nu - samt krafttag mot bråkstakarna här och nu. Jag har tyvärr inte någon lösning, bara en stilla undran: Var är föräldrarna?

Läs mer:
DN:
30-tal unga jagade väktare med hammare
SL vädjar om mer resurser

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad bra, men trist, att du behöver skriva om det tråkiga läget i Tensta. Jag har funderat hela helgen över vad man kan göra och undrar som du var alla föräldrar är. Fast egentöligen undrar jag var alla vuxna är? Jag tror att det måste vara vi som bor i Tensta som sätter stopp på det här och skapar trygghet och stolthet över vårt område. Tänk om alla vuxna i området skulle ge en timme i veckan och bara finnas runt tunnelbanan på eftermiddagarna och kvällarna! Börja prata med varandra och visa att vi inte accepterar att vårt område behöver extra poliser och väktare. Prata mer om det som är bra med att bo i Tensta och börja sprida positiva tankar till varandra och till ungdomarna/barna!

2008-04-21 @ 21:16:29
Postat av: Haydee

Japp, själv stod jag också och väntade på en buss som aldrig kom. I måndags tror jag det var. Och detta var på eftermiddagen. Synd att ett fåtal personer kan förstöra för så många andra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback