Eldsjälar

Det finns åtskilliga eldsjälar i Tensta. Man kan undra om det är eldsjälarna som väljer att flytta hit, eller om platsen i sig skapar dem. Hur det än ligger till med det, så är dessa personer med sitt engagemang viktiga motorer i det lokala förenings- och kulturlivet. I grunden råder antagligen ett ömsesidigt beroende mellan platsen och eldsjälarna, människor förenas genom viljan att förändra - och förbättra. Några i det lilla, andra i ett större perspektiv.

 

Nyligen har två av Tenstas eldsjälar blivit omskrivna i tidningar. Jag känner dem båda från min bostadsrättsförening. Den ena är Tassadduq Hussain. Han driver föreningens bibliotek med stor entusiasm. Varje månad finns anslag i portarna om ett tema och vilka öppettider som gäller. Denna månad är temat "Kunskap till dörren" och en bokvagn kommer att rulla mellan portarna vissa dagar. Läs mer om Tassadduqs vision och arbete i Hemma i HSB.

 

Lennart Svensson heter en annan eldsjäl. Han har bott i föreningen sedan husen byggdes i slutet av 1960-talet. De flesta föreningsaktiva tenstabor känner nog till honom. Han kan verkligen konsten att hålla ett anförande och gör det gärna i olika sammanhang. Dala-Demokraten uppmärksammar att han nyligen har belönats med två medaljer. För sitt arbete inom socialdemokratin har han belönats med Brantingmedaljen. Dessutom har han nyligen fått Finska krigsveteraners förtjänstmedalj bland annat för att ha arrangerat resor för finska krigsveteraner i Sverige. Den finska medaljen gjorde honom mest förvånad, berättade han för mig igår när jag träffade på honom. Stolt verkade han också vara, med all rätt. Den som har varit engagerad så länge som Lennart och fortfarande brinner för sin sak förtjänar erkännande och uppskattning.

För den som vill läsa mer om Tenstas eldsjälar finns ett helt kapitel om dem i boken "Därute i Tensta". En rad eldsjälar har intervjuats och författaren Ing-Marie Ericson-Melki försöker teckna en bild av vad som engegerar dem och binder dem samman.

 

  

Kommentarer
Postat av: alias anneli

Ja visst, Tensta har många personligheter! (Ps. Hälsa Lennart ifrån mig så gott, fast iofs vet han inte vem 'anneli' är kanske). & så kommer det ett kåseri i punkt.se idag måndag 14 maj som skriver ner Tensta. Suck! Killen har varit här ett par dagar och känner sig "uttittad". Kanske udda, men varför skulle han ha bli uttittad, jag tvivlar. Jag känner mig speciell och faktiskt glad och stolt att bo, handla och promenera i Tensta!

2007-05-14 @ 14:01:10
Postat av: Annelie

Ja, jag läste krönikan. Säger som jag brukar: hans uttalanden säger mer om honom än om Tensta.
För den som är intresserad av en okunnig nätkränikörs syn på Tensta finns texten här:
http://www.aftonbladet.se/vss/punktse/story/0,2789,1063988,00.html
(För övrigt har jag mina aningar om vem du är "på riktigt", men jag ska inte avslöja ngt här :)

Postat av: alias anneli

Ana på du :-) . Ja, vi ses nog ngn gång säkert... (På invigningen av poliskontoret t ex måste vi ha varit väldigt nära varandra vid ngt tillfälle).

2007-05-14 @ 18:30:39
Postat av: Annelie

Dessutom tror jag att jag brukar få ett visst mejl av dig med jämna mellanrum, om du nu är den jag tror :)

2007-05-14 @ 19:32:00
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: alias anneli

Du kan ha rätt....

*skratt* Tala om avslöjad genom egna mejl :p .

2007-05-15 @ 17:06:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback