Skräcken, mörkret och maktlösheten i Tensta (igen)

När jag stod i kön till kassan på Vivo idag fick jag syn på Aftonbladets löpsedel. "Tjejliga spred skräck i Tensta och Rinkeby" stod det, eller något åt det hållet. Gammal nyhet, tänkte jag. Det var i slutet av förra året som det blev känt att ett antal unga tjejer rånade äldre damer i Tensta. Ett rån skedde precis där jag bor, mitt på dagen. Flera grannar blev vittnen till rånet. Obehagligt.  


Medan jag betalade mina varor och packade ner dem funderade jag på vad som hade fått nyheten att återuppstå. Något måste har hänt. När jag går ut genom butiksdörrarna är det första jag ser en reporter och en kameraman från TV4 Stockholm. Det är uppenbart att de är där för att fråga folk om de är rädda. Jag ser direkt hur inslaget kommer att se ut, en liten tant som inger förtroende säger att hon är rädd. Jag vet att de inte kommer att vilja fråga mig något.


På kvällen ser jag alltså till att se lokalnyheterna på TV4. Inslaget från Tensta kommer först i sändningen. I inslaget intervjuas tre personer, om jag inte minns fel. Två uttrycker rädsla av något slag - en av dem är en liten tant, precis som väntat. Hon går bara till affären på dagtid. Den tredje personen som intervjuas är en ung tjej, som menar att tjejernas beteende säkert bottnar i att de vill uttrycka sin styrka, men att det är fel sätt att visa sig självständig. En insiktsfull kommentar, tycker jag.  


Just nu ligger samma nyhet på Aftonbladets.se. Här spred tjejligan skräck är rubriken. Här har man inte bara skrivit en text, utan arbetat med grafiken. Förutom utsuddade ansiktsbilder på tjejerna i ligan har man gjort en karta över de platser där rån har skett. Platserna är även fotograferade. På kvällstid, naturligtvis. Inga människor syns på bilderna. Återigen förstärks bilden av den ödsliga, mörka och farliga förorten. Här sitter de hederliga människorna inne på kvällarna i rädsla, medan unga brottslingar härjar fritt.


Det är en sak i det här jag inte förstår. Nyheten är nämligen att ett antal av tjejerna som troligtvis har begått dessa brott är häktade. Vilket för mig är en god nyhet. Jag tyckte det var obehagligt att veta att det fanns unga tjejer som rånade äldre damer. Alltså blir jag lättad när polisen har kunnat ta fast dem.  


Vad jag undrar och har undrat sedan jag hörde talas om de första rånen är vad det är som får unga tjejer att begå den här typen av brott. Det förvånade mig mycket när det hände. På sätt och vis kan jag ha viss förståelse för att man uttrycker frustration och ilska gentemot samhället genom att klottra eller slå sönder något. Men att ge sig på försvarslösa människor. Då har man passerat en gräns som för de allra flesta borde vara väldigt tydlig. Varför uppmärksammades inte tjejerna när de var på väg mot den gränsen? Hur kunde det gå så långt? Vad har föräldrarna gjort? Skolan? Omgivningen?  

Det här verkar dock inte reportrarna särskilt intresserade av när de kommer till Tensta. Istället jagar de rädda människor och ödsliga miljöer för att skriva samma artikel vi har läst tusen gånger, klippa ihop samma nyhetsinslag vi har sett lika ofta.


Och jag är lika förutsägbar jag, jag vägrar att köpa deras bild. Därför tänker jag skriva samma lika många gånger till om jag måste. Jag ifrågasätter inte de enskilda personernas rädsla, jag har förståelse för den. Men jag är trött på att det alltid är den rösten som kommer till tals när Tensta ska skildras i media. Tenstabon som offer, utsatt, maktlös. Skulle det ens vara möjligt att följa upp den här nyheten med ett klipp från Tensta där en vältalig ung man eller kvinna säger sig trivas i Tensta, för att granngemenskapen är påtaglig och tryggheten stor. Nej, antagligen inte.  


För övrigt är grafiken i Aftonbladets artikel fel. Åtminstone en av bilderna visar inte den plats som angivits. Men det är kanske inte det som är huvudsaken.


Kommentarer
Postat av: Haydee

Bra skrivet, igen! Jag håller med om det du skriver och tycker att det är synd hur sådana här saker behandlas i media. Även jag skulle vilja veta vad det är som får unga tjejer (eller människor överhuvudtaget) att begå den här typen av brott. Men det är inte det tidningar som Aftonbladet är intresserade av....

Postat av: Johan

Bra skrivet, som vanligt. Jag är ingen expert på just Tensta, men som journalist så har jag nästan blivit allergisk mot nyhetsrapportering överhuvudtaget. Värst är naturligtvis kvälls/skvallerpressen, men även de så kallade seriösa medierna får mig att sucka djupt ibland. Snuttifiering, stereotypisering och rena rama fördomar är visst mer lättsålt än vettig journalistik, och tyvärr har det komersiella tänkandet även tagit över alltmer på de som utger sig för att vara oberoende. Aftonbladet är ju där på sätt och vis bättre, för få tar dem på allvar...

2007-03-07 @ 20:34:28
URL: http://ord-ord-ord.blogspot.com
Postat av: Annelie

Haydee: Efter att ha läst några andra bloggares inlägg om tjejerna i Tensta kan jag konstatera att de flesta inte verkar intesserade om bakomliggande faktorer, utan mest fördömer eller uttrycker sig på sätt jag inte ens vill kommentera. Som om det mänskliga skalas bort från individerna, både brottslingar och offer. Kvar i nyheterna finns bara stereotyper. Skrämmande.

Johan: Jag hoppas gång på gång att mina tankar om journalister ska visa sig vara fördomar, men de besannas tyvärr alltför ofta. Det är uppenbart att de redan när de hoppar in i bilen på väg ut till Tensta vet vad de vill se och höra. För mig verkar det lite konstigt, eftersom jag föreställer mig att journalister är ute efter att hitta nya infallsvinklar, ställa frågor ingen annan ställt, och visa upp något nytt. Tyvärr verkar de journalister som gör det vara alldeles för få...

Jag är inte så säker på att folk inte tar Aftonbladet på allvar, och även om man läser tidningen kritiskt så tar man del av den "verklighet" de presenterar. Hade jag aldrig varit i Tensta skulle jag nog inte få någon lust att åka dit efter att ha läst Aftonbladets artikel, oavsett hur mycket jag ogillar Aftonbladets journalistik.

2007-03-07 @ 21:01:52
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Davito

Bra skrivet, det är verkligen synd att media fortfarande vinklar förorten som de gör. Det är år 2007 och media har fortfarande inte gjort några framsteg alls. Och det var verkligen synd med att de drog upp den där grafiken, jag ansåg att det ända syftet med bilden va att ge läsaren kalla kårar.

2007-03-08 @ 20:16:21
URL: http://www.goliath.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback