Matteverkstad öppen

Tyvärr kunde jag inte gå på kulturreleasen på Kista bibliotek igår. Däremot hann jag förbi en invigning på Tensta bibliotek idag. Det var nya matteverkstaden som öppnades. Tidigare har den funnits på Kulturhusets Rum för barn och varit öppen för allmänheten. I Tensta är den främst till för förskolor i stadsdelen, men jag hoppas att den ska vara öppen för allmänheten vid några tillfällen, innan den lämnar Tensta i slutet av året.


image186


Idén är briljant, att fylla ett rum med färger, former, vikt, längd, siffror, bilder, saker och sång och bjuda in barnen till lustfylld matematik. Det handlar om att koppla ihop språk och matematik, att visa hur man kan fånga upp tillfällen av matte i vardagen och framförallt om att visa barn att matematik kan vara kul. Det får vi ett exempel på när tio inbjudna barn inviger rummet med sång, dans och rytm, som både roar dem och får dem att räkna. "Det man lär sig med kroppen fastnar i knoppen" utropar någon och det låter som ett bra motto.  


Roligt är att rummet har fått en lokal prägel med Markku Huovilas kalender som pryder en vägg. Glädjen att få hit verkstaden är stor, både bland pedagoger och bibliotekspersonal. I senaste lokaltidningen läser jag att besöksstatistiken har gått ner på biblioteken i Tensta och Rinkeby och att man hoppas att detta ska få upp besökssiffrorna. Det hoppas jag också, för vårt bibliotek är verkligen en liten skatt, med en rikedom av böcker, språk och människor.


Kommentarer
Postat av: Agnez

Hej!!



Vi är tretton barn och 2 st. pedagoger som just nu arbetar med matematik. Vi fick höra om eran matematik verkstad och blev väldigt intresserade. Hör av er om det skulle vara möjligt för oss att komma på ett studiebesök. Mvh Lena & Agnez

070/7775338

ps. Våran förskola ligger i Råsunda.

2010-02-10 @ 13:34:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback