Sibels minne

På Stadsmuseet pågår till och med den 18 mars utställningen "Döden dö", som handlar om döden i Stockholm. "Mord och avrättningar, spöken och andar, men också om sorg och saknad och om hur vi försöker komma ihåg våra avlidna" heter det i beskrivningen.

Bland de olika historier som presenteras finns en från Tensta. Den handlar om Sibel, en tjej som spelade basket, men även hade talang som domare och ledare. Hon var bara 16 år när hon dog år 2003. För att hedra hennes minne startades basketturneringen Sibels Minne. Det är ett årligt återkommande evenemang som förra året lockade lag ända från Grekland.

Idéen om en basketturnering kom från Sibels kamrater och ledare. Turneringen arrangeras i samarbete mellan Tensta Basket och skolor i området. Sibel gick själv i Hjulstaskolan.

När jag googlar hittar jag flera små texter om Sibel och turneringen, bland annat den här från hennes lagkamrater:

Alla mindes henne som den glada och positiva tjejen. Hennes leende fick oss att förstå att livet hade en mening, även när vi hade det som svårast ... Glad och underbar. Hon finns i våra hjärtan, nu och för alltid.


Jag hittade även bilder från turneringen, bland annat här och här.

Det är svårt att föreställa sig hur det måste kännas att förlora en dotter, vän eller lagkamrat som bara är 16 år. Men när man ser med vilken kraft lokalsamhället och idrottsvärlden har gått samman för att arrangera den här turneringen känns det inte lika tungt. Man blir nästa lite glad, trots allt.


Kommentarer
Postat av: undrare om sibel

Jag hörde om sibel och jag blev ledsen över det jag gick i tensta basket jag undrarde hur hon såg utt ):

2009-04-22 @ 13:48:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback