Tensta konsthall bjuder in till shopping

97287-178
Bild från Tensta konsthalls hemsida

Imorgon lördag öppnar Tensta konsthall sina dörrar för shopping. Men det är knappast någon traditionell museishop vi har att vänta. Bara namnet ”Dark Rainbow Shop” antyder något annorlunda. Här skall design, mode, konsthantverk och hemslöjd mötas och säljas. Man siktar på en ny typ av shoppingupplevelse. Dark Rainbow Shop vill vara krukan med guld som finns vid regnbågens slut.


På lördag den 3 februari öppnar shopen och kollektion 1.07 presenteras. Därefter kommer fyra kollektioner per år inom design, mode, konsthantverk och hemslöjd att presenteras. Både konsthallens egna produktioner och formgivare från Sverige och andra länder kommer att sätta sin prägel på shopen.


Konceptet har utvecklats av konsthantverkaren Zandra Ahl och Jelena Rundqvist från Tensta konsthall. Om arbetet skriver de på konsthallens hemsida.


Jelena: ”I utvecklingen av Dark Rainbow Shop har Zandra och jag har utgått från våra olika inspirationskällor: Askungen, Trollkarlen från Oz, Jung, alkemi, new age, kristendom, fjärilar, Singin in the Rain, 1700-tal, Las Vegas och min mormors vind.”


Zandra: ”Dark Rainbow Shop är en dröm för mig, att förena de inblandade personernas olika kompetenser och inkorporera dem i min vision: Att skapa en magisk plats, en ohelig allians, en sorts visuell poesi och upplevelse.”


Så om du har tröttnat på att gå runt i samma gamla affärer och köpa samma saker som alla andra – gör ett besök på ”Dark Rainbow Shop” i Tensta.

MER ATT LÄSA OM NÅGRA AV FORMGIVARNA:


> Svd om Zandra Ahl:
Kitschens drottning 
> Svd om Ann-Sofie Back: Världspremiär på hemmaplan
> Beckmans/Alice Shulmans portfolio: Alice Schulman
> Designgruppen Bless: Hemsida
> Möbelaffären Tensta möbler: Hemsida
> Besök även Tensta konthalls hemsida för mer info.

Uppdatering 070204: Läs även vad Anna skriver om Tensta: Stockholms nya designmecka?  


Kommentarer
Postat av: Anna

Den verkar helt ubercool! Slummers moderedaktör Stina har faktiskt planerat in ett reportage om butiken till första numret. Jag måste, måste åka dit och titta :)

Postat av: alias anneli

Jag var där på invigningen. Det var öppet hus.

Leopardrummet var riktigt najs. Det föll mig mest i smaken.

2007-02-06 @ 20:19:56
URL: http://anneli.webblogg.se
Postat av: björne

Nu har ledningen för konsthallen under några år använt kommunala kulturbidrag för att bereda sina kompisar gratis ateljéer, s k produktionsplatser. Nu verkar det nya vara att erbjuda dem försäljningsplatser istället. Det är visserligen inte ovanligt att museer och konsthallar har en verkstad eller en shop. Men i Tensta verkar detta ha blivit själva grejen, inte att göra sevärda utställningar.

2007-02-23 @ 22:54:15
Postat av: Annelie

Vad som är sevärd ligger ju i besökarens öga. Av de utställningar jag har varit på, har några varit jätteroliga att besöka, medan andra inte har tilltalat mig alls.

2007-02-25 @ 21:10:08
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback