Osäker framtid för uskor

Jag hoppas att alla har haft en bra helg. Kanske var någon på Livstyckets julmarknad? Skriv gärna några rader om hur det var - själv hade jag inte möjlighet att gå dit. Jag tänkte inleda denna veckas bloggande med att se tillbaka på vad som har skrivits om Tensta den senaste tiden.

Det är extra roligt att hitta artiklar som rör Tensta i någon av de smalara tidningarna. Förra veckan hade Lärarnas tidning varit på Tensta gymnasium för att prata med fyra tjejer om sjalen som modeval. Artikeln beskriver allt från hur man sätter på en sjal till var i världen man hittar de snyggaste sjalarna.
"Warda räknade nyligen sina sjalar och fick dem till över 35. Just i dag har hon en brun, enfärgad sjal. Annars bär hon gärna färgstarka, lysande sjalar. 
   - Jag vill sticka ut ur mängden."

> Läs hela artikeln:
Snygg sjal - viktigt modeval

Om Tenstas första radhus skrev DN Bostad för två veckor sedan, i en artikel om olika nybyggda boende runtom i stan. Tyvärr är texten om Tensta tämligen stereotyp. Istället för att bara beskriva radhuset och familjen för vad de är kände sin reportern tydligen tvungen att kommentera kriminalitet ("Han har själv aldrig råkat ut för något brott eller annat obehagligt.") och andra spekulanters problem med att få bolån ("Mazen fick banklån utan problem, medan andra spekulanter vägrades lån och många radhus i området förblev tomma. Mazen har fast jobb på ett gruppboende för utvecklingsstörda, och fast jobb är ofta avgörande i bankernas kreditbedömning.").

> Läs hela artikeln:
Nybyggare i stan

En dyster artikel fanns att läsa i Kommunalarbetaren den 18 november. Här beskrivs hur nya Vårdval Stockholm leder till att undersköterskor kan komma att förlora jobben. Leena Ljungberg-Olsson och Monica Nyborg  på Familjecentralen i Spånga-Tensta är två av dem. "Besvikelsen är stor över att jobbet försvinner när Monica Nyborg vet vilket stöd familjerna i området behöver." Jag har själv gått till Familjecentralen med mina två barn och vet vilket bra arbete de anställda gör där. Jag hoppas verkligen att undersköterskorna får vara kvar, för det är uppenbart att deras arbete behövs och att de är viktiga för många mammor, pappor och barn i Tensta.

> Läs hela artikeln:
De förlorar jobbet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback