Förorten är framtiden enligt Kungen

Jag hoppas att julen har varit bra för alla er som läser bloggen, med lagom många julklappar i sällskap med nära och kära. En glad överraskning för alla oss som gillar vårt Tensta var att Kungen valde att lyfta fram förorternas roll i framtidens Sverige, där ungdomarna "sätter Sverige på kartan" och "håller hoppet om en bättre morgondag levande".


Jag erkänner att jag vanligtvis inte ser Kungen som opinionsbildare eller inspiration, men när han talar om sitt möte med ungdomarna i Hammarkullen tvekar jag inte en sekund att hans engagemang är på allvar. Det gnistrar till i hans ögon och ett leende växer fram när han berättar om vad en ung kille sade:


"Vi ungdomar kan förändra samhället, men man måste börja med sig själv. Sedan kan man förändra världen". Han berättade om hur ledarna på ungdomsgården hade fått honom att hålla sig borta från droger och kriminalitet. "Ledarna har varit som extra föräldrar för mig. Kompisarna har varit syskon. Ungdomsgården har varit mitt andra hem. Jag tror jag lärt mig förstå andra - att bli mer tolerant och ödmjuk", sa pojken.


Besöket på ungdomsgården tycks ha gjort ett starkt intryck på Kungen, ett mycket positivt sådant. Han lyfter fram även andra förorter, däribland Tensta, som Sveriges framtidshopp.


Ibland blir vi ängsliga av förändringar men jag ser förändringar som en spegling av den värld vi lever i. Att välkomna förändringen och låta blandningen av kulturer och erfarenheter berika våra liv och vår samhällsgemenskap är vår enda väg framåt. Ungdomarna i Hammarkullen, Rosengård, Tensta och många, många andra samhällen, hjälper oss att hålla hoppet om en bättre morgondag levande.



Hela Kunges jultal:

På Svt
I Aftonbladet


Kommentarer
Postat av: O L G A

När bytte du ut den översta bilden på din blogg? Jag ser det först nu.

GLATT och GOTT nytt år till dig och de dina!

Postat av: Valentina

Kul blogg du har! Jag som också är stolt Tensta bo brukar ofta skriva om orten i min blogg, kika in! mig kommer du se mer av i kommentarfältet :) Ha det bra! / Valentina

2008-01-06 @ 09:24:48
URL: http://muslimah.tjejsajten.se
Postat av: Annelie

Olga: Det var inte så länge sedan jag bytte bilden... Jag råkade ta bort den gamla av misstag...

Velantina: Vad roligt att du har hittat hit! Jag ska ta en titt på din blogg.

2008-01-12 @ 11:08:52
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Emma

Det var inte Rosengård kungen snackade om utan Bergsjön (ev. Angered) i Göteborg.

2008-01-21 @ 19:29:34
Postat av: Annelie

Hej Emma! Tack för att du uppmärksammade mig på misstaget. Det var inte Rosengård Kungen talade om (vilket jag först hade skrivit) utan Hammarkullen. Det är ändrat nu!

2008-01-22 @ 10:25:15
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback