Nytt om affischtävlingen

97287-247Jag skrev tidigare om den affischtävling som hölls inför årets Tensta marknad. Tyvärr blev det inte helt korrekt. När jag såg Markku Huovilas affisch på hemsidan drog jag felaktigt slutsatsen att han hade vunnit tävlingen, men sanningen är att det aldrig blev någon tävling. Markku berättar:

- Det blev ingen tävling, det kom inga bidrag, inte från mig heller, därför fick jag ställa upp igen. Jag hade själv också helst välkomnat något nytt.

 

Jag ber om ursäkt för att jag inte kontrollerade saken bättre innan jag skrev mitt inlägg och tackar samtidigt Markku som rättade mig. Han skriver vidare i sitt mejl att affischkonsten är svår, både för skolade konstnärer och amatörer. Han ser inte ljust på framtiden för kulturen i stadsdelen och menar att det saknar fungerande politiska satningar.

- Man kan inte hoppas för mycket på återväxten av lokala konstutövare, fast å andra sidan får man inte hoppas för lite heller, konsten kan spira i de konstigaste förhållandena.

 

Jag vill helst tro att framtiden kommer att ge oss fler driftiga och kreativa tenstabor. Jag vet att det finns en ung kille i nedre tonåren som faktiskt skickade in ett bidrag till affischtävlingen. Han är vänlig nog att dela med sig av det här på bloggen, som ni ser ovan.  Om sitt konstverk säger han:

- Den runda varianten ska vara som en vägskylt är tanken.

 

Visst ser vi att det är en vägskylt, med den gula ramen runt! Jag hoppas att den unga konstnären, som vill vara anonym, fortsätter att skapa. Säkert kan Markku Huovilas konst inspirera både honom och andra unga tenstabor till att fatta penna och pensel. Förhoppningsvis fattar politikerna galoppen och ger dem goda förutsättningar för att utveckla sin kreativitet.


Kommentarer
Postat av: alias anneli

Jag vet personligen att det lämnades två bidrag!
Vad konstigt allt har blivit. Den 4/6 lämnades dessa två bidrag in.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback