EthniCity eller betongruiner - Tensta i framtiden

Vad kommer att hända med husen i Tensta i framtiden, de flesta byggda under miljonprogrammet? Kommer de att tömmas på invånare för att så småningom rivas, som dessa hus i Laxå fotograferade av Jan Jörnmark på hans sida om övergivna platser? Det finns de som förespråkar rivning, men jag tror inte på det. Livet i stadsdelen är för vitalt för det. Men att förändringar kommer att ske, kanske är nödvändiga, det håller nog de flesta med om.

image218image219
Foto: Jan Jörnmark / Övergivna platser

För framtidens Tensta finns en rad olika visioner. Några av dem presenterades i samband med bomässan i boken "Tensta utanför mitt fönster". I en av artiklarna beskrivs en grupp utländska experter i stadsplanering och deras slutsatser om Tenstas öde. Man pekar på olika möjligheter. En av dem skulle vara att skapa en "EthniCity" där mångfalden blir en resurs och potential. Andra talar om att radikalt förändra gatunätet i stadsdelen och därmed trafikflödet, för att skapa en mer levande miljö där bilar och gående möts. Genom att knyta samman gatunäten i flera stadsdelar skulle man minska avstånden mellan människor. Några talar även om att göra Järvafältet mer tillgängligt genom att anlägga vägar. Tänk Central Park, brukar de säga.

Andra menar att de hus som byggdes under miljonprogrammet inte har någon framtid, i alla fall inte som bostäder. Mikael Askergren argumenterar i en artikel för att de monumentala byggnaderna i framtiden kommer att göra sig bäst som turistmål. "Det går inte att bo i miljonprogrammets områden, men det går att betrakta dem som konstverk" skriver han och kommenterar senare att det är precis vad som skett i Stadsmuseets museilägenhet i Tensta. Visserligen kändes det som att bo på en turistort under boutställningen förra sommaren, med guidade turer som kom förbi på gården, men Tensta är i allra högsta grad en plats värdig att bo på. Här rivs i alla fall ingenting för tillfället - här vittnar monumentala byggkranar om att det byggs nytt.

image220image221 

Bomässan 2006: Guidade visningar och byggkranar

Det finns även några som vågar tänka på Tensta som potentiellt attraktivt. I "Tensta utanför mitt fönster" skriver Peter Dobers om amerikansk forskning som pekar på att tillväxt genereras av kreativa människor. Den så kallade kreativa klassen ställer särskilda krav på sina bostadsområden. De vill inte bo i trista villaförorter, utan söker tolerans och en bohemisk känsla. I dessa dynamiska miljöer rör sig "konstnärer, poeter, designers, musiker, reklamfolk och filmare fritt och låter kreativiteten flöda". Detta är den vision som jag känner igen mig mest i. Av de människor jag har lärt känna i Tensta är de flesta kreativa och har valt att gå sina egna vägar. Att bo i Tensta är kanske en del av deras ställningstagandet, att inte vilja vara del av det likriktade konsumtionssamhället och springa runt i ekorrhjulet tillsammans med alla andra. Här råder helt enkelt en annan stämning. Här finns större möjligheter att skapa sig en tillvaro utifrån sina egna värderingar.

 
Jag tror att Tensta, tillsammans med några andra av Stockholms förorter, kommer att bli attraktiva på ett nytt sätt i framtiden. Staden kommer att omdefinieras. Om det händer inom fem eller tjugo år är svårt att säga. Livsstilen här kommer att framstå som ett hållbart alternativ, där andra värden sätt i fokus än i innerstaden eller villaförorten. När internationella rörelser som går ut på att sakta ner, ta hand om naturen och konsumera mindre växer sig starkare kommer fler människor att avstå från att köpa tvåor i innerstaden för miljontals kronor och sikta på något annat. Somliga kommer att finna vad de söker i Tensta. 


image223image222image225

Förortsliv: avkopplande fika, närproducerat mjöl och djur på 4H-gård. 

Länkar:
Övergivna platser - Miljonprogrammet av  Jan Jörnmark
Wikipedia om miljonprogrammet


Kommentarer
Postat av: alias anneli

Jag som intresserar mig för boendet och stadsdelen i sig tyckt detta väldigt intressant. Att du lyckats hissa så mkt!

Postat av: alias nneli

ooops, lite stavfel i hastigheten... tyckt ska vara tyckte och hissa ska naturligtvis vara hitta.

2007-04-22 @ 22:17:06
Postat av: Anneli

Det var väl det dummaste jag hört, att man enbart kan betrakta bostäderna från mijonprogammet som konstverk!! Vissa av områdena från den tiden är kanske inte kommer att bestå av flera skäl, men just Tensta tror jag är ett av områdena som verkligen har potential att utvecklas till något positivt och spännande. Det är snarare bostäderna som byggdes i miljonprogrammets kölvatten som får det svårare att överleva, av rena byggnadstekniska orsaker.
Jäkligt bra och intressant inlägg! :)

2007-04-22 @ 23:49:42
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Postat av: Anneli

Läste just att vaktästarna i Spånga/Tensta stadsdelsförvaltning fick pris som Sveriges näst bästa arbetsplats! Kul!

2007-04-23 @ 17:59:41
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Postat av: Annelie

alias Anneli: Vad kul att någon annan än jag tycker att det är intressant! Stavfelen gör mig inget, jag märker dem knappt... det syns säkert i mina texter om inte annat :)

Anneli: Ja, husen som byggdes är utmärkta att bo i, och det är lätt att frändra lägenheterna. Det räcker ju att se vad Erik Stenberg lyckades med under bomässan! Du hann visst föra mig att tipsa om priset till vaktmästeriet :)

2007-04-23 @ 22:12:56
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback