Lokalsamhällets kraft viktig för tryggheten

97287-70Förorten uppmärksammas allt mer i media och bilden som förmedlas är inte längre lika stereotyp. I en bilaga till Metro ger Fryshuset sitt bidrag. Jag kommer säkerligen att återkomma till en del av innehållet, men vill dela med mig av en särskilt viktig artikel. Den handlar om de problem som finns i marginaliserade förorter runtomkring i västvärlden.

 
Harvardprofessorn Felton Earls har forskat kring hur kriminalitet och våld uppstår och hur det kan stävjas. Han viktigaste slutsats sägs vara att det avgörande för tryggheten i ett område är mobiliseringen av lokalsamhällets egen kraft. Delaktighet och relationer mellan människor, företag och myndigheter är nyckeln.

Just i Tenstas fall tror jag att det kan ligga mycket i det. För även om det finns många engagerade människor i skolorna och på myndigheterna här, har jag en känsla av att de flesta lämnar stadsdelen efter kontorstid. För att verkligen knyta an till samhället och dess invånare krävs en större personlig koppling till platsen.

Jag har själv märkt att sedan jag börjat blogga om Tensta har jag börjat se min omgivning på ett nytt sätt och jag känner en större vilja än tidigare att vara delaktig i livet som det utspelar sig här, där jag valt att bo. Jag vet att det finns många människor som lever och verkar i Tensta redan nu och de gör ett värdefullt arbete, men för att verkligen lyfta Tensta och dess invånare krävs det att fler vågar göra större personliga och yrkesmässiga investeringar.   


Som professor Earls uttrycker det:

 
”Ju fler engagerade invånare det finns i ett område, desto färre brott och ju större livskvalitet.”

Kommentarer
Postat av: Johan

Intressant! Kanske kan man prata om något slags kollektivt självkänsla och självförtroende. Jag tänker att ju bättre självkänsla och självförtroende en person har dessto mindre risk för att personen ska bli självdestruktiv. Kanske är det samma sak för ett kollektiv, som t ex ett bostadsområde?

Postat av: Annelie

Ja, något åt det hållet. Kanske märks det i ett område om det finns en känsla hos de boende för att man vill ha det fint omkring sig. Subtila signaler som kommer ifrån individer men som vidarebefordras genom husens skick, nedskräpningsfrekvensen och blomstertätheten. Förenklat resonemang naturligtvis, men min poäng är att intrycket området gör speglar invånarnas självbild och påverkar den enskildes bedömning om det är ok att ägna sig åt skadegörelse o.dyl. eller ej.

2006-09-19 @ 11:07:31
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback