Livstycket möter Svenskt Tenn

97287-7397287-72

"Det pratas om att vi kan fortsätta med
Livstycket tre år framöver. Det ska bli skönt att få trycka på gasen istället för att bromsa en tid framöver."

Det säger Birgitta Notlöf i det senaste numret av lokaltidningen Mitt i Tensta-Rinkeby. Hon berättar om att verksamheten nästan för jämnan har haft hot om stängning över sig, men att man nu kan se framåt. Bland annat väntar internationella samarbeten.

Bakgrunden till artikeln är naturligtvis att Livstyckets verksamhet får stöd ifrån samtliga partier i kommunen, vilket jag skrev om här.

När vi ändå pratar om Livstycket ska jag passa på att tipsa om ett spännande evenemang på Kulturkeféet i Tensta Träff den 4 oktober:

"Varför tala om Svenskt Tenn och Livstycket på samma gång?!"

Ett samtal med Yvonne Sörensen, VD på Svenskt Tenn och Birgitta Notlöf, skapare av Livstycket.
Samtalsledare: Tom Hedqvist, rektor på Beckmans Designhögskola
Tensta kulturkafé, Tensta Träff
Onsdag 4 oktober kl. 18.00
Fri entré

Från kl. 16.30 är Livstycket öppet. Välkommen att titta, handla och äta turkisk mat.

Arr: Tensta bibliotek, Livstycket och Svenskt Tenn i samarbete med Tensta Kulturgrupp


Läs mer här.

(Bilderna är från Livstyckets visningslägenhet under bomässan.)


Kommentarer
Postat av: Johanna

Är du själv på något sätt involverad i Livsstyckets verksamhet eller bara intresserad rent allmänt?

Postat av: Annelie

Haha, nej jag har inget med dem att göra. Men jag skulle gärna se hur de arbetar på nära håll, med tanke på mina studier och mitt framtida yrke.
Dessutom är jag väldigt förtjust i deras tyger. Har du sett dem?

2006-09-22 @ 19:04:32
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Neej, jag är väl inte så himla intresserad av hantverk. I lagom doser är det OK. ;) Hade en bekant som bodde i Tensta för länge sedan. Numera har jag ingen anledning att åka dit så jag känner inte till deras tyger av den anledningen heller.

2006-09-22 @ 21:24:30
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Annelie

Det som är spännande är hur de kombinerar det praktiskt arbetet med språkinlärning. Kärnan i verksamheten är svenskundervisning, med deltagarnas egna erfarenheter och färdigheter som utgångspunkt. (Nu låter jag som en reklambroschyr.) Jag hoppas och tror att den typen av undervisning, där man utgår ifrån vad eleverna kan, kommer att bli vanligare i framtiden.

2006-09-22 @ 21:56:41
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Ja men det låter ju väldigt logiskt och vettigt! Man måste ju utgå ifrån individens förutsättningar att ta till sig kunskap... säger en som inte förstår sig på pedagogik. ;)

Jag får lite "konstiga" associatoner ibland, men kom att tänka på en text från CEPAL jag läste i våras, appropå utbildning och inlärning, där man betonar vikten av att brygga broar mellan ursprungsbefolkningen och de spansktalande och därmed underlätta kommunikation och inlärning istället för att med alla medel försöka assimilera dem som har en annan kultur än den dominerande.

2006-09-24 @ 18:17:29
URL: http://pumansdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback