Billström självkritisk - räcker det?

Det har hittills varit en händelserik vecka. Såhär i valtider är politikerna måna om att nå alla väljare med löften om ett bättre liv. Även oss som bor i Tensta.

 
Annika Billström, finansborgarråd i Stockholm (s), skrev i söndags en debattartikel i DN. Hon är självkritisk mot den egna politiken som inte har kunnat bidra till minskade klyftor mellan människor. Nu vill man på tio åt göra det lika attraktivt att bo i alla delar av staden:  


”Vi gör det med en samhällskritisk, delvis självkritisk samhällsanalys i botten. 40 års, selektivt inriktad, förortspolitik har nått vägs ände. Dess syfte har varit gott men har i stället lett till utanförskap och social segregation.”

 
Istället vill Billström återgå till en traditionell socialdemokratiskt politik som når alla medborgare. Hon menar att den selektiva politiken med riktade insatser mot utsatta grupper eller områden har bidragit till ett vi & dom-tänkande som ytterligare stigmatiserar förorten. Hon är alltså villig att erkänna att den politik som har haft som mål att minska segregationen och utanförskapet istället har bidragit till att öka det. Hennes analys är ett steg i rätt riktning, där finns en vilja att se problematiken i sett vidare perspektiv. Men frågan är om hennes lösning denna gång verkligen skiljer sig ifrån tidigare satsningar. Billström utlovar 2,5 miljarder kronor för att lyfta förorterna. Utomhusmiljöer ska rustas upp, kultur och idrott ska det satsas på och kommunala förvaltningar ska flyttas ut till förorten.  


Jag har svårt att se hur detta skiljer sig från andra satsningar. Det räcker inte att ösa ut pengar grundad på en ny analys – de måste användas på ett sätt som skapar permanenta förändringar i hela staden. Jag hoppas verkligen att det kommer att lyckas, men känner mig fortfarande tveksam inför det tunna innehållet i vad som utlovas lokalt. I Tensta skall 250 miljoner användas till att rusta upp skolgårdar och skapa fler mötesplatser och idrottsplatser för unga. Jag är inte säker på att det är vad som behövs.

 
Jag vill dock avsluta med ett citat som jag tycker är viktigt:  


”I en internationell jämförelse är våra svenska förorter ett föredöme. Vi har inga getton, inga rivningsmiljöer, inga kravaller och heller inga laglösa områden dit vare sig polis eller civila vågar sig. Jag blir glad varje gång jag besöker Rinkeby eller Skärholmen och möter människors stolthet över boendet i ’sin hembygd’.”

 
Det är helt sant. Många talar om ”svenska getton” och ”livsfarliga områden”, men sanningen är den att det är helt ok att bo här. Jag trivs mycket bra och det finns det fler som gör. Att påpeka det är inte att blunda för problemen, utan att sätta dem i perspektiv. Utgångsläget är inte katastrofalt, förutsättningarna finns redan. Vi måste börja ta till vara på människor istället för att behandla dem som bekymmer.    

Under veckan har detta naturligtvis kritiserats och analyserats av hennes politiska motståndare och media. Jag kommer att fortsätta följa debatten i mån av tid. Det händer en hel del annat intressant i Tensta, som jag kommer att skriva om.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback