Mer om identitet och ursprung hos La petite Haydee

"Jag åker hem när jag åker hem till mina föräldrar i Finland och jag åker hem när jag åker hem till sambon i Sverige."

Det skriver
La petite Haydee i sin blogg. Hon spinner vidare på min tråd om ursprung och Pumans dotters om identitet.

Det är roligt när en liten tanke leder vidare och fler fyller på med egna erfarenheter. Frågor som rör identitet rör naturligtvis oss alla, men det blir aktualiserat när vi ställs inför förändringar, ifrågasättande eller kommer i kontakt med nya människor. Det är just då det blir viktigt att ha en identitet, något som särskiljer oss från omgivningen. Även om de flesta vill accepteras i samhället vill knappast någon bara opersonlig.

För den som vill läsa en bok i ämnet som inta bara skarpsynt belyser de strukturer som råder i samhället idag, utan också bjuder på många skratt kan jag rekommendera Lena Anderssons "Du är alltså svensk?". (Så fort jag har läst ut den kommer jag att skriva lite mer utförligt om vad jag tycker om boken.)

Kommentarer
Postat av: Haydee

Tack för länken till mig! Och boken låter läsvärd,tack för tipset! Jag får ta och låna den så snart skolan ger mig tillfälle att läsa något annat än kurslitteratur...

Postat av: Annelie

Ja, jag säger detsamma. Jag borde egentligen bara läsa inför tentan nästa vecka, men jag kan inte låta bli att läsa i den här boken så mycket som möjligt också!

2006-10-13 @ 16:30:21
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Ser framemot ditt inlägg om boken. Har precis börjat läsa den och den verkar väldigt lovande!

2006-10-13 @ 23:03:53
URL: http://pumansdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback