Mentor visar elever att allt är möjligt

Jag har tidigare skrivit om Tensta gymnasium, för att jag var imponerad av deras samarbete med Karolinska Institutet. Då nämnde jag även att de har ett projekt som heter Mentorer i näringslivet.

Sven Hagströmer heter en av dessa mentorer. Han är styrelseordförande i flera stora bolag, men har även tid att hjälpa fyra elever vid Tensta gymnasium med deras projekt i företagsekonomi. På N24.se läser jag hur deras samarbete fungerar. Det är eleverna som bestämmer vad de vill göra. Även om mentorn från början hade andra idéer  verkar både parter mycket nöjda med samarbetet. Roligast att läsa är följande stycke:

"Det Sven Hagströmer har arbetat hårdast med är att få eleverna att förstå att det mesta går att lösa och att man kan påverka sin situation. Det räcker inte med att gnälla.
– När vi sitter och snackar så dyker det upp mycket som de tycker är dåligt. I början sa de bara 'Äh, det går inte att göra nå‘t åt det'. Men nu tar de tag i saker, även om de inte gillar det och märker att det går att påverka, säger Sven Hagströmer."

Jag tror att liknande samarbeten är framtidens melodi. Livstycket och Svenskt Tenn handlar om samma sak - att skapa kontakter, förtroende och vidgade perspektiv. Genom liknande samarbeten tror jag att Tensta kan bygga upp sin egen identitet. Vad det kommer att vara som särskiljer Tensta från andra områden i framtiden är svårt att gissa, men en möjlighet skulle kunna vara genom unika satsningar på utbildningssektorn. Vi har redan Tensta gymnasium och Livstycket som två exempel att vara stolta över och i grannförorten Rinkeby ligger Rinkebyskolan, också en förebild för många.

Det som saknas i Tensta är en instution eller verksamhet som tillgodoser behov för hela staden, inte bara de boende här. Det skulle kunna vara en unik utbildning, som knyter an till det lokala livet och tar vara på de resurser som finns här. Det skulle både kunna synliggöra den positiva förändringsviljan som finns bland många människor här samtidigt som det kunde locka hit människor från andra delar av Stockholm och Sverige. Människor som skulle komma hit för sin egen skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback