Glad id!

Idag inleds runt om i världen  id al-fitr, firandet av att den muslimska fastemånaden ramadan är över. Jag kan inte påstå att jag märkt av ramadan i min vardag särkilt mycket i år. Kanske har det varit lite mer dadlar till försäljning på Vivo bara. 

På internet har jag dock läst
Svd:s ramadanblogg av 23-åriga Fazeela Zaib. Hon skriver så här om bloggandet under ramadan:

"För mig är det en chans att få tala om något som inte varit en 'exotisk' del av mitt liv. Jag föddes här i Stockholm, en nollåtta, och min mamma kommer från Norrbotten. Under hela min existens i Svea rike har Ramadan infallit varje år, och det har varit en helt normal svensk grej för mig att göra. Mamma har fastat hon med, och nej, hon är inte arab (inte jag heller för den delen) eller något annat 'exotiskt'. *skratt*

Vi svenskar lever i olika verkligheter, och för mig är Ramadan lika svenskt som Kristihimmelfärdsdagen. Den ena högtiden har rötter i Saudi Arabien där islam en gång uppstod och den andre har rötter i mellanöstern där araber bott en lång tid. Fortfarande exotiskt? "

Jag kan varmt rekommendera er att läsa vad Fazeela har skrivit hittils. Hon berättar om tankarna med ramadan och låter läsaren förstå att det inte bara handlar om att avtå från att äta.  Jag hoppas hon skriver något om firandet av id al-fitr just nu. Att jag har koll på att firandet inleds idag är tack vara en artikel i DN (som tyvärr inte finns på hemsidan). DN har besökt en familj i Husby under föreberedelserna. Bilderna visar att kök fullt av mat och människor som tillagar den. Vissa rätter tar flera dagar att tillaga.

Mehmet Kaplan i artikeln berättar om sitt firande:

"Det brukar vara enormt mycket folk, coh efteråt kramas man och önskar varandra 'god id', eller 'glad id'. Framåt eftermiddagen och kvällen är folk hemma hos varandra, och massor med folk kommer och går hela tiden. "

Jag säger alltså Glad id till alla som har anledning att fira idag!

Kommentarer
Postat av: Haydee

Heh, du hann före mig! :) Jag länkade till dig..

Postat av: Annelie

Jag såg på vägen hem alldeles nyss en artikel om att barnen i Rinkeby får ledigt, vilket du redan hade skrivit om! På universitetet pratades det om id al-fitr på rasten!

2006-10-23 @ 19:13:10
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Glad bayram! ;)

2006-10-23 @ 20:44:45
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Annelie

Kärt barn har många namn...
Har sett att id kan stavas eid också, antar att det är olika sätt att transkribera arabiska. Kurban Bayram låter som turkiska i alla fall...

2006-10-23 @ 21:09:23
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

Kurban vet jag inte vad det är, men när jag var i Turkiet i höstas så besökte vi en moské och då snappade jag upp ordet bayram. :)

Kul att du också är med och bygger skola med Solidaritetsbloggen!

2006-10-24 @ 00:22:25
URL: http://pumansdotter.blogspot.com
Postat av: Annelie

Jag googlade på Bayram och hittade den här sidan om Kurban Bayram:
http://www3.ur.se/varldensfest/templates/Event____5681.aspx

(Där finns även info om de dödas dag, klicka på döskallen i listen högst upp!)

2006-10-24 @ 10:17:29
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: Johanna

¡Gracias! Tusen tack för länken! Jag såg den där sajten igår, men sedan slarvade jag bort den av misstag. Arrggghh! Höll på att leta ihjäl mig för att jag ville ha receptet på "de dödas bröd" och skriva lite allmänt om festen på bloggen. Det enda jag kom ihåg var att det var UR-sajt... googlade och slet mitt hår men hittade det inte.

2006-10-24 @ 14:44:48
URL: http://pumansdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback