En bra idé

97287-110Förra veckan fick jag ett informationsblad från HSB:s distrikt Spånga-Tensta i brevlådan, där man bland annat utvärderade bomässan. Det mest intressanta är några funderingar om bomässans betydelse för Tensta. Man frågar sin om den korta stunden i rampljuset var tillräckligt för att påverka mediebilden av Tensta. Svaret är givetvis nej. Men man kommer faktiskt med ett riktigt bra förslag på hur det är möjligt att gå vidare:

 
”Med tanke på Tenstas ökande betydelse i närområdet, och Tenstas särdrag, så är det önskvärt att ha minst ett årligen återkommande och rubrikskapande aktivitet i Tensta. Det kan vara någon sorts festival, symposium eller idrottsevenemang, där folk utifrån stadsdelen är med. Helst ska det vara någonting som skapar rubriker och är ett högklassigt komplement till Tenstamarknaden.” 

Jag håller med och applåderar förslaget. Rinkeby har sin bokmässa som varje år skapar intresse. Vi i Tensta skulle kunna ha något liknande, som utgår både ifrån vad som är unikt här och vad som är av intresse i resten av staden och landet.

Det kunde vara något som lyfter fram det utbildningsarbete som pågår här, från förskolor till gymnasiet och komvux samtidigt som man belyser framtidens frågor för skolan. Det skulle kunna vara en aktivitet som visar upp den vitala föreningskultur som finns här. Det skulle kunna vara en händelse inom konstvärlden skapar möten mellan lokal och internationell konst och arkitektur. Det skulle till och med kunna vara en typ av festlighet för hembygden som kan visa på den långa och spännande historia som Järvafältet bjuder på samtidigt som den skulle visa hur de människor som bor här nu är delaktiga i skapandet av en ny hembygd.  

Vad skulle få dig att åka till Tensta?

Kommentarer
Postat av: Anna

En konstfestival absolut. När jag tänker på Tensta är det mest konsthallen och marknaden jag tänker på trots att jag bara har varit där en gång *skäms lite* ett konst eller kulturevenemang av annat slag skulle nog kännas naturligt.

Postat av: Annelie

Tensta konstfestival - låter bra tycker jag!

2006-10-24 @ 22:40:44
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback