Bomässan får beröm i designtidskrift

Det var ett tag sedan bomässan ägde rum här i Tensta, men tidskriften RUM rapporterar från den i sitt senaste nummer. Lars Fuhre beskriver översiktigt några av mässans höjdpunkter, som enligt honom är det radhus som förvandlades till ett fiktivt hembygdsmuseum av Tensta konsthall samt arkitekt Erik Stenbergs egen trälägenhet. Barnen som rör sig här i området får komma till tals och ge sitt omdöme, vilket tycks vara positivt. Men jag förstår inte varför den vägg de spelar basket invid måste kallas "miljonprogramsvägg". Det verkar lite omständigt att behöva benämna väggar efter när och var de råkar vara uppförda. Det låter ganska fånigt att säga "Är det inte dags att tapetsera om den här sekelskiftesväggen nu?"

Recensenten är dock mestadels positiv till bomässan. Han poängterar att

"Den största skillnaden mellan Tensta Bo06 och de senaste årens satsningar i Malmö och Hammarby sjöstad är att man här har sprängt in allt det nya bland det gamla, en arkitekturinjektion rakt in i en slö ådra hos en trött gamling. Det är också det bästa med mässan."

Avslutningsvis efterlyser han fler liknande mässor i eftersatta områden. Jag kan bara instämma.

Kommentarer
Postat av: Olga i Tensta

Va kul att höra lite från mässan! Jag visste inte att det var Erik Stenberg som födde idén till mässan. Tyckte om hans lägenhet!

2006-10-20 @ 22:35:52
Postat av: Annelie

Det var Erik Stenberg tillsammans med Björn Erdal Rachid Lestaric och Gregor Wroblewski som var initiativtagare till bomässa. Alla bor de i Tensta.
Om du vill läsa lite mer om bomässan och Tensta kan jag rekommendera boken "Tensta utanför mitt fönster". Den finns på biblioteket! (Jag har även länkat till andra artiklar längre tillbaka i bloggen.)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback