Biblioteket uppmärksammar Nobelprisvinnaren

97287-98Jag var på biblioteket i eftermiddags, ett par timmar efter att Horace Engdahl hade tillkännagivit att Orhan Pamuk tilldelades årets Nobelpris i litteratur. Personalen på biblioteket hade redan plockat fram en rad böcker av Pamuk, både på turkiska och svenska. Tyvärr fanns inte boken "Istanbul: minnen av en stad" på svenska. Det är den bok jag helst skulle vilja läsa, kanske mest för att jag redan är förtjust i staden Istanbul. Det turkiska språket tycker jag är ett av de vackraste att höra och jag skulle gärna lära mig det något gång. Till dess får jag försöka få tag på boken på svenska.

Som  sagt, jag blev glad att Nobelpriset gick till en turkiskt författare och att biblioteket så snabbt uppmärksammade det. Kul också att det redan finns flera böcker i svensk översättning!

Läs mer om Nobelpriset och Orhan Pamuk på Svenska Akademiens hemsida.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Precis som på mitt bibbliotek. Jag var där vid halv 3-tiden (för att hämta Lena Anderssons bok Du är alltså svensk? som du tipsade om) och då fanns det redan ett uppdukat bord med presentation, bild och Istambul-bok. Det var så jag fick reda på vem det blev. :)

Postat av: Marcus

Kul att du tycker om Istanbul. Ett tips om du vill läsa Pamuk är boken "Den svarta boken". Det är praktiskt taget en kärleksförklaring till staden Istanbul och den första boken jag själv läste av Orhan Pamuk, just i samband med en Istanbulresa 1996. Sedan dess har jag läst om "Den svarta boken" flera gånger och fått nya kickar av den varje gång.
En bra början på Orhan Pamuk!

Marcus

2006-10-16 @ 16:08:50
Postat av: Annelie

Tack för tipset, jag ska försöka få tag i "Den svarta boken".

2006-10-16 @ 20:09:47
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback