Nisti Stêrk skriver krönikor och spelar Zeyno

97287-127

Foto: Petra Hellberg, Stockholms Stadsteater

I somras såg jag föreställningen "Zeynos värld" när den spelades här i Tensta. Zeyno är en äldre kurdisk kvinna som bor och driver kemtvätt i Tensta. Hon gestaltas av Nisti Stêrk, som på egen hand fyller hela scenen med sitt skådespeleri. Föreställningen driver med mycket, både det svenska samhället och bilden av den kurdiska familjen, men den skildrar också döden och sorgen. Det är de snabba kasten mellan skratt och gråt som gör "Zeynos värld" underhållande och sevärd.

Nisti Stêrk har nyligen blivit krönikör i
City. Jag hoppas att hon skriver lika bra krönikor som hon gör Zeyno. Det verkar i alla fall lovande om man läser  "Jag är en självständig stjärna". Nisti har i likhet med Zeyno bott i Tensta. I en intervju beskriver hon sin bakgrund:

"Jag kom till Sverige från Kurdistan 1983 och vi flyttade direkt till Tensta. Sen flyttade vi till Mälarhöjden – det var en stor krock det där. Från hundra olika språk och nationaliteter till Mälarhöjden där jag och min syster var de enda utlänningarna. Alla trodde att vi skulle vara kickers och slå dem."

Jag kan varmt rekommendera alla som har möjlighet att se "Zeynos värld". Den spelas på Klara SoppteaterStockholms Stadsteater den 8 december kl. 12.00. Jag funderar själv på att se den igen!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag såg henne på tv en gång, kan det vara för ett år sedan eller så. Skrattade gott åt mina egna fördomar och annat, men hon var nästan för intensiv för min smak. Mycket var träffsäkert och roligt, men jag tror att jag missade en del poäng pga att det var så snabba kast. Ska bli intressant att läsa hennes texter. Det gör jag mer än gärna för då får jag göra det i min egen takt. ;)

Postat av: Annelie

Det är nog en annan sak att se henne i tv mot i verkligheten. En stor del av föreställningen gick ut på att hon kommunicerade med publiken, som blev delaktig. Det gör säkert att det är lättare att hänga med också!

2006-11-05 @ 08:08:38
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback