En dansföreställning som heter Ragnar

I Svenska Dagbladet hittar jag en recension av dansföreställningen Ragnar. Den spelas på Zebradans , som är en dansscen för barn på Renstiernas gata 48 i Stockholm. Föreställningen har skapats av koreografen Lotta Gahrton tillsammans med en klass på Hyllingeskolan i Hjulsta, där dans sedan länge är en del av undervisningen.

 
Ragnar är en ensam man som bor i en lägenhet i Tensta. Barnens danser och traditioner har påverkat honom och hans kropp ger rörelsåt olika sorters dans.  


Jag tycker att det kan finnas en viss risk att framställa barnen i Hjulsta som ”exotiska” genom dansen, även om intentionerna säkert har varit att låta deras verklighet ta plats på scen. Enligt recensionen är det ändå långt till Tensta i föreställningen:

Trots att föreställningen bygger på barnens berättelser, hamnar Tensta och dess invånare på långt avstånd från åskådaren; miljön blir mer antydd "dekor" än verkligt liv, liksom i Ragnars liv. Koreografins skissartade, etniska blandning är just lite anonymt "mångkulturell".
 

Tyvärr har jag inte möjlighet att gå på föreställningen, som har spelats för skolor under veckan. Idag verkar vara enda dagen man kan se den, men jag ska jobba.  Synd. Jag läste om Zebrateatern i DN för ett tag sedan och tyckte det verkade spännande. Att det dessutom spelas en föreställning med anknytning till Tensta är nästan för bra för att vara sant. Bara att hoppas att den ges igen framöver.

Ragnar, Kämpingebacken 3
visas idag den 18 november klockan 13.00 på Zebradans.  
Läs mer här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback