Vad sägs om en loggia i Tensta?

97287-147

För
inte så länge sedan var DN i Tensta och gjorde ett reportage från Erik Stenbergs ombyggda lägenheter. Rubriken var då ”Betongen har blivit fin i Tensta”.

 
Idag har DN Bostad ytterligare ett reportage härifrån. Nu har man inrett tre stycket loggior, eller uterum, i Ikanos nybyggda hus på Järingegränd. En loggia är ett mellanting mellan inglasad balkong och rum, som kan användas året runt. Jag har gått förbi dessa hus åtskilliga gånger och kikat in i loggiorna, nyfiken på hur de inretts. Det verkar som om folk har haft svårigheter. Somliga har helt sonika satt upp ett skynke för alla fönster för att slippa insynen. Andra verkar mest använda utrymmet som förråd. Därför var det spännande att se vad DN hade åstadkommit.  


Det är tre rum som har inretts. Ett lekrum för en liten kille med mycket färg och funktion. Ett rum har blivit en plats att uppleva vintern, med fårskinn och julgran. Det tredje rummet efterliknar sommaren med en gräsmatta på golvet och många gröna växter. Man har lyckats skapa personliga rum samtidigt som de utmärkande egenskaperna finns bevarande. Resultaten är både vackert och inbjudande!

 
Det bästa med det här reportaget är dock, om ni frågar mig, att man inte gjort någon stor sak av att rummen ligger i Tensta.  Inga orientaliska mönster eller klatschiga konservburkar med exotiskt innehåll på rad. Inga flirtar med ”det mångkulturella”. Istället har man fokuserat på det vackra. Just den vinkeln saknade jag i sommarens rapportering från bomässan. De flesta journalister verkade ha ett stort behov att kontrastera det vackra eller nya mot den mediebild vi alla känner till. Jag hoppas att fler i framtiden vågar strunta i den och göra sin egen grej. Det blir så mycket bättre då!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Loggia?! Vilket roligt ord. Det har jag aldrig hört förr.
Jag har inte själv läst artikeln, men håller med dig om det sista: vi måste komma bort från "vi och dom"-tänkandet och att beskriva det som är en del av Sverige som något "exotiskt".

Postat av: Annelie

Jag hade inte heller hört ordet förut. Det vore intressant att vete lite med om dess historia och användning - kanske kollar upp det om jag har tid!

2006-12-01 @ 21:15:19
URL: http://tensta.blogg.se
Postat av: O L G A

Detta är det första jag hittade när jag sökte efter loggia: "En loggia (italienska) är täckt gång eller galleri som öppnar sig utåt. En känd loggia är den med fresker smyckade Rafaels loggia (cirka 1519) i Vatikanen."

2006-12-02 @ 11:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback