Vackra ting i harmoniskt samspel

97287-157

Bild från dagens besök på
Tensta konsthall, där utställningen Jihani Kalapour pågår.

En liten grotta inuti konsthallen gömmer de vackraste ting, hämtade från Nationalmuseums samlingar. Arrangerade i ömsint ljussatta små scener inuti grottan börjar de kommunicera med besökaren. Med skönhet och känsla.  

Dessa ting, som någon valt ut med omtanke.

Mötet mellan föremålen - skålar, porslinsfigurer, tavlor, slott av glas - bjuder in betraktaren till reflektion. Känslan pendlar mellan hemtrevligt och sakralt.

Bilden ovan med ett kurdiska landskap i bakgrunden, eller svenska? Kvinnokroppen som rymmer allt. Samspelet.

Jag vågar inte säga något om hur utställningen kom till. Risken är för stor att det låter flummigt, obegripligt. Det spelar ingen roll. Det är sevärt med eller utan vetskapen om kvinnorna bakom. Men om man tar sig till Tensta konsthall kanske man blir intresserad av processen. Inte minst när man möter syateljén i konsthallens entré.

Jag vill stanna där, det känns tryggt. Jag vill också vara med och sy paljetter.
En annan dag kanske. För denna utställning skulle jag gärna se igen, dela med mig av till en vän.

Idag hade jag gott sällskap i Olga och Noak, som inte riktigt vågade gå på det spegelblanka golvet inuti grottan.

Kommentarer
Postat av: O L G A

NU tar jag en titt på ditt inlägg...
(Har just gjort klart mitt inlägg om utställningen)
Aj vad du är skarp och pricksäker med pennan!

Tack för idag!

Jag tycker utställningen är minnesvärd!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback