Våra verkliga hjältinnor

Varje gång jag handlar på Vivo, och det är ganska ofta, blir jag glad när jag kommer till kassan. Det har inte alltid varit så. Till en början kunde jag låta mig smittas av de medelålders damernas bistra miner eller bli irriterad av kunders klagomål på att löken kostade för mycket. Ända tills en dag så jag mötte en av dessa kassadamers snabba blickar. Plötsligt såg jag gnistan som fanns där, glädjen i att finnas till. Såg att hon har något att leva för, ett skäl att vara här dag ut och dag in. Hon jobbar för att leva, inte tvärtom. Sedan dess är det lätt att se bekymmersrynkorna och de bitska kommentarerna som uttryck av något mycket större och vackrare än situationen i sig. Om man lyssnar på vad kassörskorna säger, hör deras ord, så kommer man att märka att de är våra främsta vägvisare. Ju äldre de är, desto bättre. Tryggheten växer med erfarenhet; varje mening de säger till oss har de redan sagt tusentals gånger tidigare. De vet hur den ska sägas. De låter oss snällt veta att slantarna ska stoppas i en liten låda. De frågar vänligt om vi inte behöver en påse. De påpekar att tre blir billigare än två. De håller reda på sina block med rabattkuponger och ber oss gång på gång att knappa in vår kod. De förklarar snällt hur bonussystemet fungerar och ler mot oss trötta mammor och våra busiga barn. Ja, de ler. Det är inte alltid man ser det, men leendena finns där. När de inte möter mig i verkligheten kan jag plocka fram dem ut minnet, spegla mig i det och bli på gott humör. Genom att göra allt detta, vara där och dela våra dagar formar de vår samvaro. De har en odiskutabel plats i det offentliga rummet – Tenstas vardagsrum och kök – och hjälper därmed till att upprätthålla samhället i sig. Det händer att jag får lust att luta mig fram mot dem och säga: ”Tack för att ni finns! Jag vet hur det är.”


Kommentarer
Postat av: klalle

Hm, tänkvärt. Var där senast idag, men jag är snarare lite rädd för kassörskorna.

2006-08-14 @ 23:03:31
Postat av: Moster Eva;)

Underbart skrivet Annelie!
Det är så roligt att läsa dina inlägg!
Kram från Eva

Postat av: Lennart Rehn

Varge gång jag går in på Vi som butiken heter i dag blir jag djupt besviken då jag inte kan ta med mig min fri in där. En rullstols bunden ska inte försöka för de kommer inte in när det är stopp redan i porten. De handikappades problem dyker upp i alla matvaru butiker i Tensta. Jag vet inte med vilken del de tänker men jag funderar på om de använder sina huvuden. Jag är tråkigt nog inte så säker på det efter att jag har pratat med dem.
Lennart.

2006-08-16 @ 17:54:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback