Spektakulärt?

97287-29I reklamen för bomässan användes ordet spektakulär för att beskriva invigningen. Det är väl kanske inte det jag skulle använda. Snarare försökte man använda humor, vilket lyckades ibland. När Zeyno (Nisti Stêrk) klev upp på scen höjdes stämningen och skratt liksom applåder kom spontant. När "kungen och drottningen" från Hey Baberiba klev upp kändes det inte lika roligt längre. Jag tycker de är ganska trista i tv och det blev inte bättre i verkligheten. Annika Billström är det väl också synd att kalla underhållande. Zeyno menade att hon med sin vassa tunga passade för att klippa bandet . Billström pratade engagerat om Tensta, men fem minuter efter invigningen, efter en kort tv-intervju, såg jag henne åka därifrån i en bil. 

Nu är mässan i alla fall öppen. Fullt med folk i centrum, guider, skyltar och bussar. Jag hann gå runt en del och ta in stämningen och måste erkänna att det kändes lite underligt med alla dessa människor här på studiebesök. Intresserade och engagerade - säkert, men efter den 27 augusti lär det inte vara några kvar.

På de regionala nyheterna visades ett inslag ifrån Tensta. Ni vet redan hur det såg ut. "Tensta är förorten som ofta beskrivs som getto, men nu ska den bilden ändras." Samtidigt visas bilder på gråa betonghus - klipp - bilder på nya radhus - klipp - olika personer får uttala sig om mässans betydelse för Tensta. Tänk vad roligt det hade varit om man  hade lagt ner lite mer tid och kunnat presentera en bild av Tensta som faktiskt känns lockande istället för stereotyp. Det enda jag minns av inslaget är ordet getto. Och en moraklocka av betong.

Man kunde till exempel ha nämns någon av alla mässans kulturaktiviteter i nöjessvepet. Istället gavs utrymme åt utomhusbio under Stockholms filmfestival i dagarna fyra. Man kunde lika gärna ha berättat om utomhusbio i Tensta i dagarna fyra.

Jag har inte haft möjlighet att besöka några av mässans attraktioner ännu, det får bli nästa vecka. Men det ska bli mycket intressant att se.  Både kultur och boende. 

97287-3297287-3397287-30


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback