Röstningsbussarna stannar inte i Tensta

97287-47

Häromdagen fick jag en folder i min brevlåda. ”Förtidsrösta på bussen” heter den och där kan man läsa ”För att öka tillgängligheten för alla som förtidsröstar åker särskilda röstningsbussar omkring i din stadsdel.” Lysande, tänkte jag. Här har man tänkt till och provar ett nytt grepp för att öka valdeltagandet. Men när jag studerar
tidtabellen kan jag bara konstatera att bussen inte kommer till oss i Tensta. Däremot stannar den i Spånga Centrum, Lunda, Bromsten, Flysta och i Sundby sammanlagt 22 gånger. Så ser det ut i stadsdelen Spånga-Tensta.

Här är siffror på hur många som bor i de ovan nämnda områdena samt valdeltagandet i kommunalvalet 2002 inom parentes:  

Tensta: 16834 (55,8 %)
Solhem-Lunda: 7808 (86,3 %)
Bromsten: 5527 (76,6 %)
Flysta: 2204 (85,1 %)
Sundby: 1836 (75,1 %) 

Man kan ju tycka att det vore en självklarhet att skicka bussarna till platser där det bor många människor. Men tydligen inte. Jag skrev till Stockholms valnämnd och undrade hur man hade tänkt.  

Snabbt kom ett svar som beskrev den process som ledde fram till bussarnas rutter. En enkät hade gått ut till stadsdelarna där man efterlyste lämpliga platser. Dessa platser var sedan tvungna att uppfylla en rad krav. De platser man hade tänkt sig i Tensta skulle tydligen ”grävas upp” vilket ledde till att det ser ut som det gör. Inga stopp i Tensta. Dessutom hade man från början tänkt sig tio bussar men det blev bara fyra efter kompromissande mellan partierna.  

Jag fick även veta att det ingår i Valnämndens uppdrag att inte ta hänsyn till valdeltagandet, utan att säkerställa att valen genomförs på rätt sätt. Dessutom är det här ett försök som skall utvärderas inför nästa val. Verkligheten är den att det nu finns fler platser att förtidsrösta på än i tidigare val.  

Det är säker sant som man svarar mig. Men det är synd att det ska drabba tenstaborna. De flesta som läser foldern bekymrar sig nog inte om att kontakta valnämnden och ifrågasätta, utan konstaterar krasst att det inte kommer några bussar till vår hållplats och kastar foldern i papperskorgen. I värsta fall hamnar röstkortet på samma ställe.

Statistik från Utrednings- och statistikkontoret. Bild från Valmyndigheten. Inlägget pingat hos intressant.se.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback