Miljonprogrammet i media

I dag kan man läsa om miljonprogrammen i de båda morgontidningarna. I Svenska Dagbladet ägnas flera sidor åt hur man kan ge husen i miljonprogrammet ett lyft. Med anledning av TenstaBo har man pratat med  projektledare Hasse Johansson. Resultatet: En allmän bild av vad som är att vänta under rubriken ”Bomässa med nya målgrupper”.


Dagens Nyheter fokuserar däremot på den lägenhet som Stadsmuseet återställt till originalskick och gjort till museum. Iréne Artursson med familj var dess allra första hyresgäst. Om åren i Tensta säger hon:

”Vi trivdes jättebra och tänkte inte på detta som miljonprogram. Hade man bott kvar hade det förstås varit mer liv än där jag bor nu. Men jag gillar det här, säger hon och pekar mot den öppna balkongdörren som släpper in ljudet av fågelkvitter och lekande barn. ”

 
Fotografierna som skall illustrera artikeln signalerar dock mer tristess än hemtrevnad. Det ska bli intressant att kliva in i lägenheten och uppleva atmosfären själv, utan att andras förutfattade meningar ställer sig i vägen.

Kommentarer
Postat av: Mammo

Såg reklamskyltarna för bomässan i rulltrapporna
både på T-Centralen och Östermalmatorg. Bra och träffsäker.

2006-08-14 @ 19:28:19
Postat av: Maisan

Jag undrar om inte reklamen i sig är lite fördomsfull. En reklamslogan som "Utmana din fördomar om Tensta" förutsätter ju att alla som läser den har fördomar. Det i sig är en fördom.
Fast det är klart, de allra flesta har nog en rejält skev bild. Jag har säkert fördomar om Tensta själv, även om jag inte kommer på vilka det skulle vara, men jag kan garantera att dessa bleknar i jämförelse med de som hyses av höginkomstagande unga medelklassfamiljer med 1,8 barn som aldrig reser utanför tullarna (förutom den årliga julresan till Thailand såklart),
Men ändå. Affischen ser faktiskt alla som lika goda (dåliga) kålsupare. Eller som en tjej sade i gymnasiet: "Jag drar inte alla över en kam, jag generaliserar bara".

2006-08-14 @ 20:27:58
Postat av: Annelie

Dessutom kan man fråga sig om de mest fördomsfulla över huvud taget reagerar på reklamens budskap. Jag tror knappast de tar blåa linjen till Tensta efter en uppmaning på en chockrosa reklampelare.
Det ska bli intressant att se vilken typ av besökare som kommer hit...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback