Meditativ matlagning

Pannkaka
Få saker är så meditativt som att steka pannkakor. Matlagning i allmänhet är avkopplande, men det är något visst med pannkakorna. Jag brukar bara använda en enda panna, för att det ska ta lite längre tid. Tid att röra om i smeten, lägga i en klick smör i pannan, hälla i en slev smet och låta den stelna. Och just då, när det bara är att vänta, infaller höjdpunkten: en stund att försjunka i egna tankar. Ingen kan påstå att jag inte gör nytta – jag steker ju pannkakor. Ibland slår jag mig ned vid köksbordet och läser några rader i en bok. Andra gånger blir jag bara stående framför fönstret i något grubbleri. Exakt vad jag gör är inte huvudsaken. Det njutningsfulla ligger i att lämna vardagsbestyren några ögonblick utan att vara frånvarande i verklig mening. Det tar udden av det dåliga samvetet.    

Ytterligare en angenäm känsla av att steka pannkakor är upplevelsen om att jag tar hand om min familj. Det kommer nog ifrån vetskapen att mamma stekte pannkakor på samma sätt till mig och mormor gjorde det till sina barn och barnbarn. En tradition upprätthålls i mitt kök. Varje lagg är ett möte med kvinnorna som var före mig och det fyller mig med beundran och kärlek. För ett ögonblick ser jag mormor. Hon står där i sitt kök med förklädet på, med matos i luften och barn omkring benen. Ofta har jag frågat mig hur hon gjorde det, med fem barn utan alla de maskiner och hjälpmedel vi har idag.


För den som vill läsa med om pannkakornas betydelse för välbefinnandet kan jag rekommendera Maria Küchens bok
Själens rum i vardagen. En bok som hjälper dig att se det vackra i de enklaste vardagsföreteelser istället för att stressa upp sig över allt som förblir ogjort. Finns på närmaste bibliotek!


Kommentarer
Postat av: Mammo

Det är roligt när traditionerna lever vidare.

2006-08-06 @ 21:37:11
Postat av: mrspitepalt

Vilken härlig bild. Man får riktiga Astrid Lindgren vibbar av den. Känns som att Pippi står och smyger precis utanför bild och väntar på att knäcka ägg i håret, eller nåt.

Postat av: Annelie

Ha ha, ja ibland känns det som att man bor i Villa Villekulla!

2006-08-07 @ 07:50:07
URL: http://tensta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback