Här bor jag

Tensta - det är platsen jag har valt att bo på. I en välplanerad trerumslägenhet bor jag med min man och våra två barn. Vi trivs här. 

Till hösten kommer jag att bli student på heltid. Kalendern ser redan fullbokad ut, men det löser sig alltid.

Borde egentligen ha startat den här bloggen för flera år sedan, när jag flyttade hit. För aldrig tidigare har jag indentifierat mig så starkt med platsen jag bor på. Jag känner mig verkligen hemma här, samtidigt som jag känner mig kluven inför stadsdelen. Till en början tenderade jag att se det mesta som positivt, men allt eftersom tiden går kan jag inte blunda för skavankerna längre. Tensta är en plats fylld av positiv energi. Men det finns också en hel del problem - bland människorna som bor här, i omgivningens förutfattade meningar och inbyggt i förorten själv. Det finns mycket att säga om Tensta, men tyvärr är det nästan alltid folk utifrån som uttalar sig. Människorna i Tensta kommer sällan till tals.

Om två veckor börjar boutställningen
TenstaBo 06. Då ska det förhoppningsvis bli ändring på det. Det putsas och fejas i hela stadsdelen, inklusive på husen jag bor i. För det väntas främmande. Snart kommer omvärlden hit för att lära känna vår kära stadsdel. Jag ser fram emot det och hoppas på många besökare, ett spännande kulturellt utbud och framförallt debatt kring Tensta - platsen som jag kallar mitt hem.


Kommentarer
Postat av: Anna

Du kanske är intresserad av att delta i en gruppdiskussion om Tensta i samband med bomässan?
Jag har en nystartad liten webbtidning med inriktning mot förortskultur eller förorter och kultur eller vad man nu vill kalla det.

Kolla in www.slummer.se och maila mig om du är intresserad


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback