Det nya Stockholm

97287-30Idag följde en bilaga om byggandet i Stockholm med i DN. En stor del av innehållet ägnas åt TenstaBo 06. Det är förmodligen en bra idé att integrera marknadsföringen av bomässan med annan information om byggprojekt och boende i Stockholm. På så sätt kan man säkerligen nå en större målgrupp med informationen. Bilagan ges ut av Stockholms stad och Stockholms Byggmästareförening.

 

Tack vare annonsbilagan får jag veta lite om en ny skulptur som har tagit form intill nya Piazza Taxingeplan vid Tensta centrum. Det är ett myller av paraboler som tornar upp sig över marken. Idén kommer ifrån Tidningen Gringo och föreningen Miljonkulturell Ungdom. Tillsammans med Marcus Jahnke och Conny Jacobsson från O2nordic har man tagit fram dessa paraboler, som var och en pryds av en bild på ett ansikte. Tanken är att förändra attityderna till parabolerna och lyfta fram dem som ett bevis på människors kontaktsökande. Säkert kommer de att leda till ett och annat samtal mellan förbipasserande.

 

Jag fastnade främst för bilderna och hur de synliggör människorna som bor här på ett avdramatiserat sätt. Jag tror att avbildandet i sig kan fungera stärkande på invånare som därmed känner sig bekräftade. Jag märker själv hur förtjust jag blir när jag bläddrar i trycksaker om Tensta och hittar bilder på min omgivning - det ger en känsla av värde. Vi finns här och vi syns!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback